NL

Meander MC

Nieuwbouw Meander MC

Met zo’n 1.250 medewerkers is Heijmans Utiliteit een van de grootste installateurs van Nederland. Sinds 2007 is er steeds meer aandacht voor BIM. Daarbij gaat het om meer dan alleen het gebruik van de software die BIM ondersteunt.

“Voor een organisatie die actief is in de Nederlandse bouwwereld is één ding essentieel: de balans tussen organisatie, proces en gebruikte systemen. Het één kan niet zonder het ander. Wie zijn concurrentiepositie wil verbeteren, zal op deze drie fronten verbeteringen moeten doorvoeren.” Aan het woord is Edgar van de Kamp, BIM-engineer bij Heijmans Utiliteit. Hij deelt zijn kennis met projectleiders, engineers en tekenaars binnen de organisatie zodat het BIM-proces straks bedrijfsbreed kan worden geïmplementeerd.

Daarbij maakt hij ook gebruik van de kennis die op dit gebied bij andere onderdelen van Heijmans is opgedaan. “Bij de bouw- en constructie-afdelingen van Heijmans wordt op een hoog niveau gewerkt met BIM: ze beschikken over de juiste software en ook de werkprocessen zijn geoptimaliseerd voor deze manier van werken. Wij liggen als installateurs iets achter, maar omdat we kunnen profiteren van de opgedane kennis moeten we in staat zijn om de achterstand snel in te halen.”

Optimaliseren
Voor het werken binnen een BIM maakt Heijmans gebruik van Revit. Het is ook de bedoeling dat de interne uitwisseling standaard plaatsvindt met de bronbestanden van dit pakket. Voor externe uitwisseling wordt ook gebruik gemaakt van IFC. Arjen Rademaker, ook BIM-engineer bij Heijmans Utiliteit, vult zijn collega aan: “Het hangt er natuurlijk van af welke bestanden we aangeleverd krijgen. Vanuit de installatiehoek zijn dat vaak Revit-bestanden, terwijl we van architecten vaker ArchiCAD-modellen ontvangen. In het laatste geval moet het natuurlijk wel via IFC. We zijn alleen nog aan het uitzoeken hoe we die uitwisseling kunnen optimaliseren. Voorlopig is het voor ons het meest handig om Revit-modellen te krijgen, maar het is niet zo dat we andere partijen vertellen welke software ze moeten gebruiken.”

De coördinatie van de deelmodellen vindt plaats met behulp van Navisworks, waar de engineers van Heijmans in 3D hun eigen installatiedata uit Stabicad samenvoegen met het constructiemodel en/of de gegevens van de architect. In dit totaalmodel wordt vervolgens bekeken of er ook laatsen zijn waar de deelmodellen niet op elkaar zijn afgestemd. Arjen: “We hebben van verschillende architecten al expliciet de vraag gehad of we op deze manier konden werken en zo is er inmiddels een aantal projecten uitgevoerd. Het is nu natuurlijk de vraag of het niet mogelijk is om het proces nog verder te automatiseren en daadwerkelijk virtueel te bouwen in een volledig Big BIM. Zo hebben de architect en constructeur op ons project Meander Ziekenhuis in Amersfoort gelijktijdig gewerkt aan één BIM-model en dat ging uiteindelijk naar behoren. Dus we weten dat het kan, maar alles valt of staat toch met de manier waarop het project is ingericht.”

Steeds eerder
Omdat de opzet van een project essentieel is bij Big BIM, denkt Edgar dat het niet Heijmans Utiliteit is die de Big BIM-kar zou moeten trekken. “Wij doen wel onderzoek naar Big BIM, maar omdat wij als installateurs pas laat aan de beurt zijn in het bouwproces, is het misschien beter als een andere partij daarin de leiding neemt. De intensieve samenwerking met Heijmans als hoofdaannemer zorgt er wel voor dat de specifieke kennis van Heijmans Utiliteit steeds eerder in een BIM-proces gebruikt kan worden.”

“Ook de contractvorm die een opdrachtgever kiest, is heel bepalend voor toegevoegde waarde die BIM kan hebben. Wanneer een opdrachtgever bijvoorbeeld een Design-Build-Maintain-constructie opzet, leidt dat tot een Big BIM waar ons adviesbureau ook een actieve rol in kan spelen en waar de gedane investering in het opzetten van het model ook kan worden terugverdiend. We doen bijvoorbeeld projecten waar we zowel verantwoordelijk zijn voor de uitvoering als het onderhoud en daar is het erg nuttig om alle gegevens in het Revit-model bij te houden. Doordat de bouwgegevens van het gebouw exact beschikbaar zijn, kunnen we onder andere onderhoud beter inplannen en in het geval van een storing meteen zien welk effect dit heeft en waar we moeten ingrijpen. Zo komen onze medewerkers in het veld nooit meer voor verrassingen te staan,” concludeert Edgar.

Heijmans Utiliteit realiseert en onderhoudt werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties. Sinds 1928 ontwikkelt het bedrijf concepten voor een breed installatietechnisch toepassingsgebied. Het gaat hierbij zowel om nieuwbouw- en renovatieprojecten als service en onderhoud.

www.heijmans.nl

Bezoekadres en trainingslocatie

Sloep 1
NL-2411 CD
Bodegraven

(0172) 65 02 65
info@stabiplan.nl
Kantooruren

Ma - Vrij
8.00 uur - 17.00 uur

Helpdesk

Op werkdagen
8.00 - 17.00 uur bereikbaar

(0172) 61 89 09
support@stabiplan.nl
Postadres

Postbus 128
NL-2410 AC
Bodegraven

Neem contact met ons op

Voor support vragen kunt u terecht op onze support portal www.BIMme.com of bij onze helpdesk.

Wilt u informatie ontvangen over een van onze producten of diensten? Of heeft u een andere vraag of opmerking? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op! Kan uw vraag niet wachten? Aan de linkerkant vindt u onze contactgegevens.